RSS 2.0

Tomten jag vill ha en riktig jul - Draft: Nov. 3, 2009

Inlägget skrivet: 2013-12-04 Klockan 21:54:45

Skrivet av mig 3 november 2009. Lite roligt att läsa, för min del. Som vanligt hade jag ingen aning om vad önskade mig i julklapp. Var väl därför jag aldrig publicerade inlägget =)

Så här firar vi julen


Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nja, inte på kvällen. Men på morgonen/fm hade jag nog kunnat tänka mig jobba.

Bakar du något till jul? vad?Pepparkakor, lussekatter, knäck (fast den blir aldrig bra)


Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med - russin äger!

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Jag gillar gott godis. Så länge det inte är ischoklad så kvittar det.

Knäck eller ischoklad?
Knäck, helt klart! Gillar verkligen inte ischoklad.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Den är röd i metall, med hjärthål och så vitlav och "flugsvampar" i. Kanske någon kotte oxå.

Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Vi har både och. Plus någon tomte.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Vill ha både och... Är man ha galen så är man ;-D

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Vi har allt möjligt. Jag är kass på att begränsa mig.

När julpyntar du hemma?
Runt första december eller första advent.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nja, det tror jag inte. Kommer aldrig ihåg vad de stod förra året *haha*

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Massvis av julgranskulor i alla möjliga former och julstjärnan i toppen.

Har du ett färgtema i granen?
Vi har rött och guld.

Levande gran eller plastgran?
Plast, för jag hatar barr. Men vår är skitful. Har "ärvt" den av Fredriks syster.

Hur ser din julfrukost ut?
När vi är med Fredriks familj så blir det risgrynsgröt, bröd, julskinka, sill och allt det där juliga.
Med min familj vet jag inte redigt är nog risgrynsgröt och macka med julskinka och senap så klart.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv.
När min lillebror och jag var små fick vi alltid ett litet paket på morgonen. Oftast fick vi någon julpysselbok eller liknande så mamma och pappa slapp ha oss kring fötterna när de fixade med maten. Sen när vi blev lite äldre blev det julbio. Nu är det väl någon form av träning som gäller.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpeglögg. Fast jag dricker inte glögg, jag smuttar bara på den och äter upp mandlen och russinen i den.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Ingen aning. Fredrik älskar all glögg, så oftast den som är billigast. Blir så dyrt annars med tanke på hur mycket glögg han dricker.

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Clementiner.

Vilken är din favoritjulskiva?
Någon bland skiva med lite allt möjligt. Helst med lite glada och snabba låtar.

Vilken är din favoritjullåt?
Öööö.... "Tomten jag vill ha en riktig jul" vet jag gick varm hemma för ett par år sen - sommar som vinter - så det borde väl vara den.

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?Julskinka och senap.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Jag brukar inte laga något.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Är inte så glad i vörtbröd, men russin äger ju, så med =D

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Risgrynsgröt.

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Tycker inte om dopp i grytan, men är det någon som vill ha det kan det väl få vara där.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust då, fast helst pepsi, är inte så glad i must. det andra har jag inte ens hört talas om.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Jag har inte bett om något. Så jag har inget. Har aldrig behövt laga julmaten själv.

Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
Inte varje år, men oftast.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
Jag tycker nog bäst om när man får se de nya filmerna. Annars är det väl den med hackspetten och Kalle.

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?Aldrig hela. Vad jag kommer ihåg.

Har ni tomte hemma?
Ibland.

Köper du julklappar till många?
Förra året och i år ska vi vuxna göra julklappsspelet. Så då köper man ju bara till barnen och då blir det inte så många. Annars har det varit en hel del man köpt julklappar till genom åren.

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Alla, men det behöver inte vara några dyra grejor till oss vuxna - därav julklappsspelet 

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Det kvittar. Fast om de i affären slår in dem blir det ju hundra gånger finare än när jag gör det. Jag är verkligen inte bra på att slå in paket - tejp är min bästevän.

Enfärgat julklappspapper?
Nej, inte enbart. Men det är fint med lite blandade papper.

Roligast att få i sin julklapp?
Något som man inte visste att man ville ha förrän man fick det.

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback