RSS 2.0

Blodtryck - för högt och normalt

Inlägget skrivet: 2009-10-22 Klockan 15:59:23

Mitt blodtryck idag den 22 sep: 155/78

Förr året var mitt blodtryck nära på för högt, var precis att jag fick mitt recept till p-piller. Men det beror nog till viss del på att jag stressade runt för att hitta dit jag skulle, var tvungen att gå upp för en lång trappa för att komma dit och sen bara satt ner i max 1 min innan hon ropade in mig och tog mitt blodtryck (man ska helst vila i 5-10 min innan det tas). När skulle jag hinna lugna ner kroppen på den tiden liksom???

Den här gången var jag dock i god tid, visste vart jag skulle och satt ner och tog det lugnt ett tag innan jag blev inropad. Den första siffran (155) är för hög =(

Mitt mål (och min förhoppning) är att sänka den genom att:
  1. tappa de där förbenade extra kg jag bär på, plus lite till
  2. motionera regelbundet
  3. samt äta bra mat (inte massa salt och fett)
Vad ska siffran ligga på då... Jag har tittat runt lite på internet och det finns två olika versioner om vad som är en normal siffra. I Sverige säger de under 140, men i USA har de kommit med ny forskning som säger helst under 120. (Den andra siffran ska enligt Sverige ligga under 90 och enligt USA under 80 - så där ligger jag ju bra =D) Målet till en början blir att hamna under 140. Får vi se nästa år hur det gått, om jag kommer ihåg det då vill säga ;-D


Kommentarer
Postat av: Emelie
Inlägget skrivet: 2009-10-22 Klockan 15:59:23

Åh, trist att ha högt blodtryck.

Själv var jag på hälsokontroll via jobbet förra veckan.

Konstaterades att jag har lågt blodtryck (endast 106/69 efter 10 minuters vila). Inte så bra men tydligen är ändå lågt bättre än högt.

Vad bra att du satt upp lite mål för att sänka det!!

Kram Kram!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback